Geen wonder dat een prijs van 14 miljoen euro verwacht wordt. Die prijs zou nog wel eens een onderschatting kunnen zijn, want zeldzamer dan deze Ferrari 250 GT LWB California Spyder komen ze niet. Deze is één van slechts acht volledig aluminium California Spyders, van bij het begin ontwikkeld om te racen. Zo kregen dit exemplaar niet de gewone V12, maar de racemotor uit de 250 Testa Rossa. Die gaf 266 pk bij 7.300 opm. De aparte tankklep valt meteen op.
Vijfde in 1959
De Amerikaanse amateur-racer Bob Grossman kon hem voor 9.000 dollar kopen van de Amerikaanse Ferrari-invoerder Luigi Chinetti, die de auto inschreef met zijn NART-team in Le Mans. Pas vijf dagen voor de race kwam de auto in Le Mans aan, met nauwelijks een streep verf over de primerlaag. Grossman had nog nooit in Le Mans gereden, en kende zijn teammaat Fernand Tavano niet eens. Toch verliep de race bijzonder voorspoedig voor chassisnummer 1451 GT. De California Spyder eindigde de race op de vijfde plaats, en als derde GT met 294 ronden op hun conto.
Concours
De auto kreeg vervolgens zijn definitieve zilveren kleur, en reed met Grossman nog een stevig palmares bijeen om vervolgens bij privé-verzamelaars te belanden. Recent was hij nog op het Concours d’Elegance in Chantilly te zien, eerder viel hij al in de prijzen in Pebble Beach.
De prijs van 14 miljoen euro is een schatting van RM Sotheby’s, hij kan uiteindelijk nog een stuk hoger liggen. Uiteindelijk bracht de ex-Alain Delon California in 2015 16,3 miljoen euro op. En dat was niet eens zo’n bijzondere California. Eens zien wat Sinterklaas op 6 december in New York brengt…