Het is misschien niet volledig terecht of zelfs een beetje wreed van ons, maar de VW-groep doet momenteel hard denken aan een kind dat met zijn vingers in de snoepbokaal is betrapt en nu heel hard zijn best doet om zo voorbeeldig mogelijk voor de dag te komen. Zo was er al de aankondiging dat de VW-groep versneld zijn aanbod aan elektrische auto’s wil uitbouwen. Nu is VW – bij ons weten – de eerste constructeur die aankondigt dat het een partikelfilter zal monteren bij zijn modellen met directe benzine-inspuiting.
TSI en TFSI
Vooralsnog associeerden we de uitstoot van roetdeeltjes vooral met diesel, maar meer en meer duiken er rapporten op dat ook direct ingespoten benzinemotoren – TSI bij VW en TFSI bij Audi – een hoge uitstoot van fijne partikels hebben. Niet hetzelfde als roet, maar ook deze fijne deeltjes zijn verre van gezond voor de mens. Het leek dus maar een kwestie van tijd voor ook deze problematiek werd aangepakt, en blijkbaar wil VW de critici deze keer te snel af zijn.
Vanaf 2017
VW heeft aangekondigd dat het de GPF (Gasoline Particle Filter) over al zijn merken zal uitrollen in de loop van 2017. De GPF moet 90 procent van de partikels tegenhouden die vrijkomen bij verbranding van de benzine. VW neemt daarmee een pioniersrol op zich, want er is (nog) geen enkele verplichting om dit te doen. Zoals we zegden: een voorbeeldige leerling, zo plots.