Ook Rolls Royce moet zijn steentje bijdragen om de CO2-uitstoot van zijn vloot naar beneden te halen, en daarvoor kijkt het prestigemerk naar elektrische aandrijving. Maar dan wel op zijn geheel eigenzinnige manier.
102EX is vooral bedoeld als rijdend laboratorium. Het gaat om een Phantom waar de 6.75 V12 benzine zijn plaats moest afstaan aan twee elektromotoren en een pak lithium-ion batterijen. Rolls Royce zal langsgaan op evenementen, bij zijn klanten, liefhebbers en journalisten in Europa, Azië, het Midden-Oosten en de States om hun mening te horen.
200 km ver
Op papier oogt het project interessant. Elke motor kan 194 pk produceren, wat samen 388 pk geeft en een koppel van 800 Nm. Hij haalt 100 in 5,7 seconden, terwijl de top begrensd wordt bij 160 km/u. Maar belangrijker, door de grote beschikbare ruimte kan Rolls een enorm pak batterijen kwijt, en zou de 102EX over een rijbereik van 200 km beschikken.
Laden duurt, afhankelijk van het gekozen type, 8 tot 20 uren. Daarbij wil Rolls ook experimenteren met laden via een inductieplaat, waarbij er geen fysiek contact is tussen laadpunt en auto.
100 jaar Spirit of Ecstacy
De EX – letters die overigens verwijzen naar zijn experimentele status – is herkenbaar aan zijn blauw verlichte ‘Spirit of Ecstacy’ op de motorkap. Het sierlijke beeld op de motorkap viert dit jaar overigens zijn eeuwfeest. Met de 102EX wil het merk vooral van zijn klanten en potentiële kopers vernemen of deze interpretatie van een ‘eco-Rolls’ wel voldoet aan hun verwachtingen.
Klik hier voor alle nieuws over het merk Rolls Royce
Klik hier en zoek uw occasie Rolls Royce 102EX tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Rolls Royce 102EX, en een selectie van tweedehandse Rolls Royce’s.