Rolls-Royce heeft van ‘over the top’ zijn handelsmerk gemaakt. Ook nu weer wil de nieuwe Phantom het begrip luxueus rijden net dat tikkeltje meer invulling geven dan bij andere constructeurs het geval is. Natuurlijk vormt een V12 ook nu weer het hart van het gebeuren, van alternatieve aandrijving is nog geen sprake.
De eerste Phantom was in 1925 al de beste auto ter wereld, en dat wil Rolls-Royce ook nu zo houden met het nieuwe model. De nieuwe Phantom kreeg een volledig nieuw aluminium onderstel, dat ook voor de andere modellen van Rolls-Royce zal worden gebruikt. De aluminium spaceframe constructie geeft 30 procent meer torsiestijfheid.
Comfort op de eerste plaats
Comfort blijft natuurlijk zijn hoofddoel. Zijn heeft hij standaard een luchtvering en een camerasysteem dat de weg scant voor de auto om zo de ophanging aan te passen aan oneffenheden die op komst zijn. Het systeem werkt tot 100 km/u.
Volgens Rolls-Royce is de nieuwe Phantom bij 100 km/u overigens 10 procent stiller dan zijn voorganger, met dank aan dubbel glas van 6 millimeter dik, dubbele aluminium lagen op geluidgevoelige punten, extra isolatie in de dakbekleding en een laagje isolatie in de banden dat de rijgeluiden met 9 dB vermindert.
Digitaal dashboard
Hoewel hij over actieve cruise-control beschikt en rijvakcorrectie, maakt Rolls-Royce geen melding van gevorderde autonome functies. James hoeft dus nog niet voor zijn job te vrezen. Hij kan de nieuwe 6,75 liter V12 de baas. Die krijgt voortaan ook twee turbo’s, waardoor het vermogen klimt naar 563 pk. Bij 1.700 opm maakt hij al 900 Nm koppel vrij. Een achttrapsautomaat is de standaard keuze. De Phantom krijgt een nieuw, digitaal dashboard, maar behoudt wel de tegengesteld openende achterdeuren.