Dat is geen primeur voor Saab, dat met de tot 9-7X omgedoopte Chevrolet Tahoe al een soortgelijke poging waagde. Ook nu moet Saab opnieuw uit hetzelfde vaatje tappen. Vorige eigenaar General Motors vatte namelijk het plan op om in de Mexicaanse fabriek waar de Cadillac SRX van de band loopt, een Saab SUV te produceren.
Luxepaard
Die ziet er deze keer in elk geval al veel meer Saab uit. Het interieur oogt ook verzorgder en neemt het merendeel van de karaktertrekken van de 9-5 over. Hij belooft meer luxepaard dan werkknol te worden, al kan hij tot 2 ton slepen. De exacte lengte geeft Saab nog niet vrij, maar de Cadillac waarvan hij afstamt meet net geen 5 meter. Met een koffer van 485 liter scoort hij wat onder de gemiddelde waarden in dit segment, waar Mercedes ML en BMW X5 heersen.
De 9-4X trekt niet ongewapend naar de strijd. Hij beschikt over Saabs slimme vierwielaandrijfsysteem en over ofwel een 3.0 V6 benzine (265 pk) of over de 2.8 V6 turbo benzine (300 pk), beiden gekoppeld aan een automatische zesbak. Maar dus geen diesel, en dat zal hem bij ons behoorlijk hinderen in de verkoop. Zowel de leasingmarkt als de particulieren geven in dit segment duidelijk de voorkeur aan een diesel. Verbruiks- en uitstootcijfers heeft Saab overigens nog niet.
Augustus 2011
De 9-4X debuteert midden november op het autosalon van Los Angeles. De commercialisering in Europa is voorzien voor augustus 2011. Het is tot dan wachten op prijzen.