De elektrische Saab is gegroeid uit een samenwerking tussen onder meer Saab, Boston Power (batterijen) en Electroengine (elektromotor). In deze gewone 93 Sportshatch is de ruimte die is vrijgekomen door het verwijderen van uitlaat en benzinetank, gevuld met lithium-ion batterijen. Die leveren stroom aan de elektromotor, die je klassiek vooraan vindt.
De elektromotor kan 184 pk opwekken, brengt de Saab in 8,5 seconden aan 100 en heeft een top van 150 km/u. Theoretisch zingen de batterijen het 200 km uit tussen de herlaadbeurten in. Dat is meer dan de meeste batterijen nu aankunnen, maar kan volgens Saab omdat deze batterijen meer en efficiënter energie kunnen opslaan. De Saab E-Power werkt tot -30 graden, en dat mag een testvloot van 70 wagens volgend jaar in de praktijk onderzoeken in Zweden. Aan een gewoon stopcontact duurt een laadbeurt tussen 3 en 6 uur.
Minder CO2
Ander Saabnieuws voor Parijs betreft de nieuwe motoren in zowel 93 als in 95. De 93 1.9 TiD is in bouwjaar 2011 goed voor een officieel gemiddelde van 4,5 l/100 km (CO2: 119 gr/km) en dat voor alledrie de vermogens. De 120 pk basisversie wordt volgend jaar een 130 pk, de 150 pk gaat naar 160 pk en bovenaan prijkt een 180 pk TiD.
Ook de nieuwe 95 ondergaat al aanpassingen. Er komt een 190 pk sterke 2.0 TiD, die net als de 93 een tweetraps turbo krijgt, wat de responstijd moet verbeteren. De 160 pk basisdiesel behoudt zijn enkele turbo. De krachtigste diesel krijgt ook het XWD vierwielaandrijvingsysteem. Saab introduceert volgend jaar ook een 180 pk sterke 1.6 benzine turbo in de 95.