Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Bericht: Saab – Game over

De Nederlandse holding achter Saab heeft vandaag het faillissement aangevraagd bij de rechter in Vänersborg (Zweden). Daarmee lijkt het definitief ‘game over’ voor het Zweedse luxemerk.

Onverwacht kan je het nieuws niet noemen. Saab voert al maandenlang een doodsstrijd. Eigenlijk kan je wel stellen dat de patiënt ettelijke keren een hartaanval gekregen heeft op de operatietafel vooraleer het onafwendbare heeft plaatsgegrepen. Maar nu heeft de Nederlandse baas van Saab, Victor Muller, dan toch de handdoek moeten werpen.

Chronisch geldgebrek ligt aan de basis van het heengaan van het eens zo beroemde Zweedse merk. Nadat toenmalig eigenaar General Motors in januari 2010 Saab verkocht aan Muller, kwam de heropleving eigenlijk nooit echt op gang. Zo was de nieuwe 9-5 break zo goed als klaar op het moment dat Muller de touwtjes in handen kreeg, maar de auto is nooit op de productieketting geraakt.

Centenkwestie

Muller kreeg het merk in handen voor goed 80 miljoen euro, een spotprijs. Alleen had Muller zelfs dat budget eigenlijk niet voorhanden, laat staan meer geld om het merk drijvend te houden. Hoewel Muller zich een gedreven budgetzoeker toonde, zat het de Nederlander niet mee. Diverse onderhandelingen met Amerikaanse, Europese en Chinese investeerders liepen telkens op niets uit. Nog in het voorjaar werd duidelijk dat de problemen bij Saab alleen maar verergerden. De productie moest worden stilgelegd omdat niet betaalde toeleveranciers weigerden nog langer onderdelen te leveren. Afgelopen zomer kon Saab niet eens meer het personeel betalen.

Redding leek te elfder ure – nu ja, het was eigenlijk al kwart na twaalf – op komst. Het Chinese Youngman leek bereid Saab voor 100 miljoen euro over te kopen – en dus Muller zowaar nog winst op te leveren – maar daarop ging GM dwarsliggen. De Amerikanen wilden niet dat hun technologie – alle huidige Saabs zijn nog door GM ontwikkeld – in Chinese handen terecht kwam. Hierdoor kon Youngman niet anders dan zich terugtrekken uit de deal.

Volvo?

Of dit nu het definitieve einde is van Saab, is daarom nog niet gezegd. Saab vertegenwoordigt nog steeds 3.700 jobs in Zweden, en blijft een parel in de kroon van de Zweedse industrie, ook al is er momenteel maar weinig glans aan. Maar het lijdt geen twijfel dat Saab grensverleggende modellen in de markt heeft gebracht als de 93 (de oerversie dan wel) en de 900, met de legendarische turbo en cabrio. We weten uit goede bron dat de Zweedse overheid Saab graag zou onderbrengen bij Volvo (zelf in handen van het Chinese Geely). Om dat tot een goed einde te brengen is een faillissement zeker de meest cynische, maar tegelijk ook de goedkoopste manier. De rechtbank zal nu een curator aanstellen.

Klik hier voor alle nieuws over het merk Saab

Klik hier en zoek uw occasie Saab tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van Saab, en een selectie van tweedehandse Saab’s.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

1 BUGATTI W16 Mistral World Record

453.9 km/u: Deze Bugatti is de snelste cabrio ter wereld

Autonieuws
BMW-iX3-2025-Neue-Klasse-Front

Exclusief: Dit is de nieuwe BMW iX3 (2025)

Autonieuws
Research

9 Gebruikte winterauto's voor minder dan 10.000 euro

Autonieuws
Ontdek meer