Hier zijn 5 redenen waarom we Saab zullen missen.
- De eigenzinnige Saab 900
Toen Saab in 1978 de 900 op de markt bracht, wisten de Zweden zich in geen tijd een publiek van advocaten en architecten eigen te maken. De vrijmetselaars beschikten plots over een auto. De lange hatchback was niet alleen sierlijk, maar ook veel praktischer dan een sedan. Een break was toen nog boers. Menige traan werd gelaten toen GM in 2002 besliste dat de nieuwe 9-3 alleen als ‘sports sedan’ op de markt kwam. Nu maken Audi en BMW met de A5 Sportback en de 5 Gran Turismo moderne 900’s.
- De fijnste cabrio’s
Saab en cabrio, het gaat samen als Björn en Borg. Lange tijd wàs Saab cabrio. Ook hier was de 900 bepalend. Saab promootte zich als èèn van de eerste ‘all season’ cabrio’s, en is steeds het stoffen dak trouw gebleven.
- Overzichtelijke cockpit
Saab was (en is) vliegtuigconstructeur, voor het aan auto’s begon. De overzichtelijke cockpit maakte de overstap naar de auto: heldere lay-out, gebruiksgemak en gimmicks als het ‘dark panel’ (alleen de kilometerteller verlicht) verwezen naar de vliegtuigen. De eigen stijl en het bijzondere comfort bezorgden Saabs een unieke rijervaring.
- Turbo
De Zweden speelden in de jaren ’70 een pioniersrol in de ontwikkeling van de turbo. Een makkelijke manier om een kleine motor extra vermogen te bezorgen. In de hoogdagen moest je er het ‘turbogat’ bijnemen, waarbij er niks gebeurde tot de turbo aansloeg. En toen riep je om je moeder.
- Biopower
Als één van de eerste merken zocht Saab een oplossing op het milieuvraagstuk. Ethanol (brandstof uit organische stoffen als hout of planten) bleek niet alleen een (half) antwoord op het CO-vraagstuk te bieden, maar was ook goed voor meer pk’s. En het rook lekkerder aan de uitlaat.