Daarmee blijkt dat nieuwe Saab-eigenaar NEVS woord houdt. Half september had het bedrijf de band voor een eerste keer opnieuw opgestart om enkele proefmodellen te assembleren. Dat was vooral om na te gaan of alles nog functioneerde en de verschillende stadia van de productie nogmaals te verifiëren. Maar de auto die maandag geproduceerd werd, was de eerste die effectief aan een klant zal worden bezorgd.
China en Zweden
Tot zover het goede nieuws voor de Saab-liefhebber. NEVS – National Electric Vehicle Sweden – is een Chinees-Zweeds consortium, en dat zijn precies de landen waar de Saabs in de beginfase heen gaan. De reden is van praktische aard: momenteel verloopt de opstart bijzonder langzaam omdat ook de toeleveranciers opnieuw vanuit stilstand moeten beginnen. Op dit moment plant NEVS tien Saabs per week te produceren. De auto's gaan dan naar de nationale markt (Zweden) en naar het land dat de middelen inbrengt (China).
Andere markten staan in de planning, maar niet voor er een doorgedreven marktstudie is gevoerd die aantoont dat het zin heeft om terug Saabs naar dat land te brengen. Voor België is dus nog niets beslist.
De Saab 9-3 van NEVS is een 2.0 viercilinder turbobenzine met 220 pk, al weten we niet waar hij zijn oorsprong vindt. Want bij de overname van Saab was duidelijk dat de auto's alleen mochten herleven als daar niet het minste component van General Motors in stak. Wel geeft NEVS al aan dat het in de toekomst uit de voeten kan met het vergevorderde Phoenix-onderstel, dat vorige eigenaar Victor Müller had laten ontwikkelen tot ook zijn verhaal zonder centen viel.
Op 10 december geeft NEVS meer details vrij. Wel weten we al dat de nieuwe 9-3, die er krèk hetzelfde uitziet als de vorige – omgerekend 31.000 euro kost. De elektrische 9-3 komt er in de lente van 2014.