De AMG-GT is de verpersoonlijking van de term ‘vrijetijdsvoertuig’. In se is het namelijk de opvolger van de SLS met vleugeldeuren, terwijl het prijskaartje malser is en de prestaties toegankelijker. De tweezitter mikt dan ook resoluut op klandizie van Porsche en Jaguar die met de 911 en de F-Type gelijkaardige modellen in de aanbieding hebben.
Praktischer maar zeker niet minder snel is de C63 AMG-versie van de C-Klasse die ook met 510 paarden te hebben en eveneens in Brussel te zien is. Lager-bij-de-gronds ontdekken we de facelift van de B-Klasse, die binnenkort ook met een elektrische aandrijflijn demarreert.
Shooting Brake
Mercedes moet zowat het enige merk zijn dat zijn shooting brake-ontwerpstudies daadwerkelijk in productie neemt. De Ster deed het al met de grote CLS Shooting Brake, en doet het nu weer met de gelijknamige CLA die in Brussel de show mag stelen. Daarmee heeft het merk niet één maar twee zo’n sportieve breakversies in de aanbieding, naar wens uitgerust met dezelfde krachtbron als de (CL)A 45 AMG. Voor wie 360 pk geen must is, zijn er ook zinniger gemotoriseerde versies. En nu het hoge woord er toch uit is: de S 500 plug-in hybrid is eveneens van de partij, met een normverbruik van 2,8 l/100 km en 33 volelektrische kilometers autonomie.
Op de parallele Dreamcars-beurs in Paleis 11 (23 tot 25 januari) laat Mercedes ook de luxueuze Maybach S 600 en de potige S 65 AMG Coupé zien, samen met een tweede exemplaar van de AMG-GT.