De fluogroene VisionC concept-car moet in de eerste plaats tonen welke richting Skoda de komende jaren uit wil. Het eerste model dat ten volle van de nieuwe designtaal gaat genieten, is de nakende Superb die op het Salon van Genève voorgesteld wordt. Een heuse vierdeurs coupé behoort eveneens tot de mogelijkheden, al wil Skoda dat nog niet gezegd hebben. In tussentijd draagt ook de Fabia stijlkenmerken van de ontwerpstudie, zelfs als Combi die zijn Belgische première in Brussel beleeft.
Fabia Combi
De populaire Fabia is aan zijn derde generatie toe, en daar hoort natuurlijk een breakversie bij. Zoals tegenwoordig de norm is, zet die 55 kg minder op de weegschaal dan zijn voorganger om zo’n 15% zuiniger te zijn. De uitrusting is er nochtans op vooruitgegaan, met veiligheidssystemen en entertainmentsnufjes die vroeger enkel in hogere segmenten te krijgen waren. Onder de kap zitten enkel Euro 6-motoren met start-stop en energierecuperatie. De vermogenswaaier reikt van 60 pk tot 110 pk (Combi: 75 pk tot 110 pk) voor de benzinemotoren en van 75 pk tot 77 kW (105 pk) bij de diesels. De zuinigste versie wordt de Fabia (Combi) GreenLine 1.4 TDI van 75 pk met een gemiddeld verbruik van slechts 3,1 liter diesel per 100 km, goed voor een CO2-uitstoot van 82 g/km.
Die laatste versie zal evenwel ook niet in Brussel te zien zijn, in tegenstelling tot de avontuurlijke Octavia Scout die wel van de partij is – net als de rest van het bestaande gamma.