Sartre is de naam van dit deels door Europa gefinancierd project. Het staat voor Safe Road Trains for the Environment. Net als in de echte trein, maakt Sartre het de bestuurder mogelijk om zijn auto als een wagonnetje aan te pikken bij een rijdende 'wegtrein', waarbij een vrachtwagen als locomotief dient. De auto zal via de computer de bewegingen van de vrachtwagen volgen.
Het gaat hier om een proefproject, waar Volvo mee de schouders onder zet. Het begon in 2009 en loopt tot 2012. Voor het eerst heeft Sartre het virtuele stadium verlaten, en is een levensechte test ondernomen bij Volvo. Met succes.
Meer veiligheid, minder uitstoot
De bedoeling van Sartre is tweeledig. Enerzijds wil het de veiligheid verhogen door de zwakste schakel – de bestuurder – uit te schakelen. Anderzijds is het ook de bedoeling om een trein aan constante snelheid te creëren. In eerste instantie is dat 90 km/u, later moet dat sneller gaan. Zo kan het verbruik en dus de CO2-uitstoot van de auto’s in de trein met 20% dalen.
Omdat de bestuurder zich niet langer om het sturen hoeft te bekommeren, heeft hij de tijd om te bellen, de krant te lezen of koffie te drinken. Activiteiten die we nu vaak met het rijden combineren.
Langere trein
Momenteel bedraagt de afstand tot de vrachtwagen 10 meter, maar die moet kleiner worden. En ook wordt de technologie nu verder ontwikkeld om meer auto’s in de trein op te nemen.