Seat hoort daarbij met de Alhambra, die net een update kreeg. De Seat Alhambra is één van de laatste grote monovolumes op de markt, samen met de VW Sharan. Vervolgens heb je nog de Ford Galaxy, de Opel Zafira Tourer en de immense SsangYong Rodius. Maar het is toch niet omdat jouw segment uitsterft, dat je niet meer fris voor de dag mag komen zeker?
Euro6
De motoren aanpassen aan de recentste uitstootnormen was het ordewoord bij deze facelift. Alle diesels (2.0 TDI 115 pk, 150 pk en 184 pk) en benzines (2.0 TSI 150 pk en 220 pk) voldoen voortaan aan die Euro6-normen. De krachtigste benzinemotor wint daarbij zelfs 20 pk aan vermogen. Het verbruik en de uitstoot daalt volgens Seat gemiddeld met 15 procent. Zo komt de TDI 115 pk uit of een officieel gemiddelde van 4?9 l/100 km voor 130 gr/km CO2. Deze motor is helaas de enige die niet kan worden gekoppeld aan de dubbelekoppelingsbak DSG, waardoor hij ook niet kan profiteren van de uitbolfunctie, waarbij de auto ontkoppeld rolt.
Technologie
Seat maakt van de gelegenheid gebruik om in deze nauwelijks merkbare facelift ook de jongste technologie uit de VW-groep te introduceren. Het gaat dan om het aanraakscherm met nabijheidssensor, swipefunctie, verbeterde verbindingsmogelijkheden enzovoort. Hoewel deze snufjes de bestuurder wel eens vaker kunnen afleiden, is de kans groot dat de Alhambra die situatie zelf onder controle houdt dankzij onder meer de dodehoekwaarschuwing en de botsingwaarschuwing. Wanneer u na een bijna-ongeval even moet relaxen, is dat mogelijk dankzij de massagestoelen, of misschien volstaat de gestuurde ophanging al. Die kan zelf zoeken naar het best mogelijke comfort.
De nieuwe Seat Alhambra vind je vanaf juni in de showrooms. De prijzen zijn nog niet bekend.