De Seat Ateca moet de redder van het merk worden. Seat bevindt zich niet in de beste - financiële - vorm van de wereld, en een compacte SUV moet het merk aansluiting doen vinden bij de modegril van het moment. De verwachtingen liggen dan ook hoog. Klassiek moet Seat zijn Ateca goedkoper kunnen aanbieden dan de VW Tiguan waarvan hij is afgeleid. Zijn lijn lijkt ook mooier dan die van de gelijkaardige Skoda SUV die op komst is, waarvan we recent nog maar de eerste schetsen onder ogen kregen.
1.0 TSI
Met een lengte van 4,36 meter valt de Ateca compacter uit dan de Tiguan (meer dan 4,40 meter) en de Skoda (die haalt zelfs 4,0 meter). Het toont mooi de verschillende mogelijkheden aan die VW uit één MQB-platform weet te toveren. We weten nog niet of de Seat ook met zeven zitplaatsen zal worden aangeboden, maar Seat geeft wel al een koffer van 510 liter aan voor de 4x2 versie en 485 liter voor de 4x4. Je zal dus kunnen kiezen hoeveel assen je aangedreven wil zien in de Seat Ateca, met bovendien keuze uit een manuele versnellingsbak of een DSG. Die versnellingsbakken kan je koppelen aan een 1.0 TSI benzine met 115 pk (5,3 l/100 km, 123 gr/km CO2) en een 1.4 met 150 pk (6,2 l/100 km, 141 gr/km CO2). Bij de diesels vind je de 1.6 TDI met 115 pk (verbruik nog niet bekend) en de 2.0 TDI met 150 pk of met 190 pk (respectievelijk 4,3 l/100 km en 112 gr/km CO2 en 5,0 l/100 en 131 gr/km).
Tot slot de technologie. De Seat Ateca wordt verwend met een infotainmentsysteem dat verbindingsmogelijkheden biedt via Android Auto en Apple Car Play. Hij krijgt ook ‘Traffic Jam Assist’ waarbij de auto autonoom in files kan rijden tot 60 km/u. Een eerste stap naar volledig autonoom rijden.