Daarmee hebben we voor het eerst ook zicht op wat er gaat veranderen voor de Golf, en dat is toch wel wat. Zo is de nieuwe Leon 90 kilogram lichter dan zijn voorganger en: hij is kleiner geworden.
22 procent zuiniger
Met een lengte van 4,26 meter meet hij 5 cm minder dan voorheen. Toch is de wielbasis gegroeid (met 6 cm), wat betekent dat hij ruimer moet zijn aan de binnenkant. De voortrein staat 4 cm meer naar voor, wat volgens Seat toelaat om een betere gewichtsverdeling over de assen te bekomen. En dat laatste moet de sportieve rijeigenschappen ten goede komen. De motoren gaan van 1.2 tot 2.0 liter longinhoud. Seat spreekt over een gemiddelde verbruiksdaling ten opzichte van de vorige generatie met 22 procent, dankzij onder meer een verminderde interne wrijving en start/stop. Kampioen daarbij wordt de 1.6 TDI met 105 pk en 250 Nm. Die heeft officieel genoeg aan 3,8 l/100 km, wat overeenkomt met een gemiddelde CO2-uitstoot van 99 gr/km. Maar ook de 2.0 TDI Ecomotive met 150 pk en 320 Nm is indrukwekkend op papier: 4,0 l/100 km.
Touch screen
Begin 2013 breidt Seat de keuzes uit met een 1.6 TDI 90 pk, een 1.2 TSI met 86 pk en 105 pk, een 1.4 TSI met 122 pk en een 1.8 TSI met 180 pk. De voorlopig sportiefste versie wordt de 2.0 TDI met 184 pk en 380 Nm. De minder krachtige versies krijgen achteraan een semi-onafhankelijke wielophanging, bij de krachtigste versies gaat het rondom om een onafhankelijke ophanging. Die laatste laat meer controle toe van de stand van het wiel onder druk, wat de sportieve kwaliteiten van de Leon verbetert.
Aan de binnenkant zijn weinig risico’s genomen. Wel is de koffer uitgebreid naar een inhoud van 380 liter, wat 40 liter meer is dan voorheen. Het scherm in het multimediasysteem is een aanraakscherm in de duurdere versies.
Meer details volgen bij de presentatie in Parijs.