Seat heeft heel licht aan het design gewerkt. Het radiatorrooster is iets hoekiger voortaan, de bumpers zijn herwerkt om meer in harmonie te leven met het design van de zijflanken en de lichtblokken zijn zowel vooraan als achteraan fijner gemaakt, met led-lichten in optie. Geen grote veranderingen, maar toen we de voor en na beelden van de Leon eens naast elkaar legden, hadden we toch meteen een voorkeur voor de nieuwe, die meer persoonlijkheid uitstraalt.
Semi-autonoom
Seat heeft ook het technologisch aanbod bijgewerkt. Dat zie je het duidelijkst aan het 8-duims aanraakscherm waarmee je het multimediasysteem bedient. Hierdoor zijn de fysieke knoppen weg die eerder rond het scherm opgesteld waren. Het interieur krijgt ook een nieuwe led-sfeerverlichting, waarvan je de intensiteit kan aanpassen.
Belangrijker is dat de Seat Leon het voorbeeld volgt van de Ateca op rijhulpgebied. Zo krijgt de adaptieve cruise control die samen met de actieve rijvaksensor semi-autonoom rijden in fileverkeer mogelijk maakt aan snelheden tot 60 km/u. De Leon krijgt er bovendien nog noodremhulp bij, voetgangersdetectie, verkeersbordherkenning en verbindingsmogelijkheden met Apple en Android, net als draadloos laden van een smartphone.
Wat de mechaniek betreft, zien we dat de 1.6 TDI evolueert van 110 pk naar 115 pk, de 1.2 TSI 110 pk wordt vervangen door de 1.0 TSI driecilinder met 115 pk. In de Leon ST 2.0 TDI 150 kan je voortaan ook de DSG 7-bak combineren met integrale 4Drive-aandrijving. De orderboekjes gaan eind dit jaar open, maar de tarieven zijn nog niet bekend.