Het wereldrecord voor de Peugeot 205 GTi is echt opmerkelijk. Op onze site vind je 1.9 liter GTi’s vanaf 6.000 euro en heb je een topper beet voor maximaal 15.000 euro.
Deze Britse Peugeot 205 GTi is meer dan het dubbele gegaan. Goed, hij heeft maar één eigenaar en zijn lage kilometerstand (12.800 kilometer) reflecteert in de nieuwstaat waarin dit exemplaar zich bevindt. Maar kom, laat ons toch een beetje serieus blijven. Wel maakt deze prijs duidelijk dat we ons aan een prijsstijging mogen verwachten. De eerste nostalgici die verlangen naar een wispelturige, oversturende voorwielaandrijver zijn duidelijk bereid om daar meer geld voor neer te tellen.
Eén van 17
Ook het verhaal van de Porsche 924 is opmerkelijk. Het gaat hier om één van slechts 17 exemplaren, die Porsche klaarstoomde voor de 24 Uren van Le Mans. Maar deze rode 924 heeft Le Mans nooit gezien. Hij werd in 1981 naar Japan verscheept, waar de eerste eigenaar hem enkele keren gebruikte op de circuits van Suzuka en Fuji. Met slechts 109 kilometer op de teller, verdween hij vervolgens in een garage. Elk jaar kreeg de auto wel een onderhoudsbeurt.
De Porsche 924 Carrera GT is niet zomaar een 924. Porsche Motorsport installeerde naast de rolkooi ook het remsysteem van de 935. De 2.0 viercilinder werd naar 375 pk opgevoerd, wat hem dankzij zijn gewicht van slechts 930 kilogram aan een sprint naar 100 km/u in iets meer dan 4,7 seconden bracht. Zijn topsnelheid ligt rond 290 km/u.
Ander opmerkelijk nieuws uit deze veiling waren de ‘redelijke’ bedragen die voor heel wat andere auto’s zijn neergeteld. Misschien een voorbode dat de gekke prijsstijgingen hun hoogtepunt hebben bereikt?