De Skoda Fabia Greenline is uitgerust met een 1.2 common rail turbodiesel, goed voor 75 pk. Hij beschikt over een manuele vijfbak met langere verhoudingen, start/stop, remenergierecuperatie en een schakelindicator. De Greenline-versie ligt ook iets lager tegen het wegdek, wat een betere aerodynamica geeft.
Volgens Skoda komt de eco-Fabia rond met 3,4 liter (CO2: 98 gr/km), maar Gerhard Plattner dacht dat het beter kon. De man is hiermee niet aan zijn proefstuk toe, en wordt wel eens de koning onder de ecorijders genoemd.
Traag
Voor de rit met de Fabia vertrok hij in het Oostenrijkse Reutte, om in het Deense plaatsje Bov om te keren en terug naar Reutte te rijden, een rit van meer dan 2.000 km. Plattner gebruikte voor het merendeel van zijn rit snelweg, waar een belangrijk deel van de verklaring in schuilt. Door met een constante snelheid te rijden, zakt het verbruik het snelst. Bovendien kan je Plattner niet echt een snelheidsduivel noemen, want zijn gemiddelde snelheid voor het hele traject bedroeg 82 km/u. Trager dan een truck, met andere woorden.
Goedkoop is het wel. De Fabia Greenline tankt slechts 45 liter, wat de brandstofkost van de rit op goed 54 euro brengt.