De Karoq is te vergelijken met de Seat Ateca, de hippe kleine SUV van de Spaanse VW-dochter. Aangezien je momenteel blijkbaar nooit genoeg SUV’s in de showrooms kan staan hebben, mag de componentenbank van de VW Tiguan dienen voor nog een Skoda SUV.
Een medium
De Kodiaq is ook gebaseerd op de Tiguan, maar is een stuk groter. De Karoq wordt dan weer 10 centimeter korter dan de Tiguan, hij eindigt in de lengte op 4,38 meter, in de breedte op 1,84 meter en in de hoogte op 1,60 meter. Daarmee is hij enkele centimeters langer dan de Ateca. Hij wordt zo een tussenmaatje, maar gezien de populariteit van de compacte SUV’s, heeft hij een groot verkoopspotentieel voor Skoda, waar de Kodiaq toch meer dan één geïnteresseerde afschrikt met zijn prijs.
Zoals het een Skoda past, beschikt hij over een erg praktische koffer, die standaard 521 liter ruim is, en met neergeklapte achterbank wordt dat 1.630 liter. Weinig gebruikelijk nog, maar de achterbank kan zelfs worden verwijderd en dan beschik je over 1.810 liter aan kofferruimte.
Auto & pijl
Skoda voorziet in een ruim motorenpallet, met 1.0, 1.5, 1.6 en 2.0 benzines en diesels, met vermogens van 115 pk tot 190 pk. Alleen die laatste, met de 2.0 TDI heeft standaard vierwielaandrijving. Daarmee sleept de Karoq tot 2 ton. Hij beschikt over een indrukwekkend technologisch aanbod, met onder meer internet en smartphone-mirroring via Apple CarPlay of Android Auto. Vanaf Ambition is led-licht standaard.
Wat nog? Dat we hem op 18 mei voor het eerst zonder camouflage zien, en dat hij net na de zomer debuteert. En oh ja, die naam. Die komt net als Kodiaq uit de Inuït-taal in Alaska en is blijkbaar een samentrekking van ‘auto’ en ‘pijl’.