Skoda blijft het merk binnen de VW-groep dat de meest praktische oplossingen in huis wil hebben. Of de stijl die van de Superb is afgeleid wel zo goed plakt op de Kodiaq, is voer voor gespecialiseerde fora. Maar dat je hier opnieuw flink wat auto krijgt voor minder geld dan VW voor de Tiguan wil, staat als een paal boven water.
Lastdier
Dit platform springt van 4,48 meter lengte in de Tiguan naar 4,70 meter in de Skoda Kodiaq, die op slag tot zeven plaatsen kan tellen. Daarmee is hij maar 4 cm langer dan een Octavia. Met vijf plaatsen beschik je over 720 liter kofferruimte, met de achterbank plat wordt dat liefst 2.065 liter. Hij kan voorwerpen tot 2,80 meter lang aan. Er mag een last van 2,5 ton aan de trekhaak. De derde zetelrij is wel een optie. De gewone achterbank kan wel standaard verschoven worden om meer of minder binnenruimte vrij te maken.
De Kodiaq krijgt zowel voor- als vierwielaandrijving. Zijn extra centimeters leveren natuurlijk ook meer kilo’s op. Waar een basis-Tiguan 1.390 kilogram weegt (leeg), tikt de Skoda Kodiaq aan tot 1.452 kilogram.
Snufjes
Het interieur krijgt de jongste snufjes uit de VW-catalogus mee, met onder meer een file-assistent die semi-autonoom rijden tot 65 km/u mogelijk maakt. Het infotainmentsysteem bedien je via het aanraakscherm op de middenconsole. Standaard is dat scherm 6,5 duim groot, in optie kan dat 8 duim worden.
Skoda start de carrière van de Kodiaq met vijf motoren. Er is de 1.4 TSI met 125 pk en 140 gram CO2 en dezelfde motor met 150 pk. De 2.0 TSI komt aan 180 pk. De 2.0 TDI komt met 150 pk en 131 gr/km CO2, maar ook met 190 pk. Meer info over prijzen en lanceringsdata volgt bij de première op het Salon van Parijs.