Te oordelen aan de drukte op de Skoda-stand rond de Kodiaq op het Salon van Brussel, mogen de Tsjechen zich wel in de handen wrijven: hier komt een hit aan. De Kodiaq ziet er al zo stoer uit als Bruce Willis (in zijn latere dagen, met wat meer ‘gabarit’), maar daar kon volgens Skoda nog wel wat bij.
Iets hoger
Net als voor zijn andere modellen haalt Skoda de Scout-badge boven voor de meer op terreinwerk toegespitste varianten. Waar het in de Octavia en de Superb gaat om stoere breaks, krijgt de Kodiaq Scout verder ontwikkelde terreincapaciteiten. Voor wie het vergeten is: we kijken hier op een grotere versie van het onderstel van de VW Tiguan. Tegenover de gewone Kodiaq krijgt hij 1 centimeter extra bodemspeling, en andere bumpers waarmee hij steilere beklimmingen aan kan.
Vierwielaandrijving is standaard, al gaat het niet om een permanent systeem. De voorwielen worden aangedreven en wanneer hij gripverlies detecteert, stuurt hij via een elektronische koppeling vermogen naar de achterwielen. In offroadmodus kan hij elektrisch de verdeling vergrendelen over de voor- en achterwielen. Hij beschikt over een afdaalassistent en zijn tractiecontrole laat offroad meer wielslip toe.
Meer CO2
Natuurlijk geven die extra’s ook wat meer gewicht en dus meer CO2-uitstoot. De basisversie is de 1.4 TSI benzine met 150 pk (153 g/km CO2), met daarnaast nog een 2.0 TSI met 180 pk (168 g/km CO2). Skoda biedt voor de Scout alleen een 2.0 TDI aan, met twee vermogens: 150 pk en 190 pk, respectievelijk goed voor 139 g/km CO2 en 150 gram.
Net als de gewone Kodiaq is hij ook beschikbaar met zeven zitplaatsen. Op prijzen en lanceringsdata is het nog wachten. Een gewone Kodiaq 2.0 TDI met 150 pk kost net geen 35.000 euro.