Zoals gebruikelijk zal de Skoda Octavia RS te verkrijgen zijn met een diesel- of met een benzinemotor. Het eerste wat opvalt is natuurlijk zijn ietwat barokke gezicht dat, volgens ons, perfect in harmonie is met de sportieve opsmuk van de RS. De zwarte randen passen hem beter dan het chroom radiatorrooster, het geeft een betere visuele doorstroming tussen de grille en het bijkomende lichtblok.
230 pk
De andere uiterlijke trekjes zijn agressievere bumpers, een zwarte diffuser achteraan met rode reflectorstrip, een kofferspoiler of een dakspoiler voor de break en sportieve velgen. Standaard zijn dat 17-duimers, in optie wordt dat maatje 18 of zelfs 19.
Naast zijn met 30 millimeter verbrede spoor tegenover de huidige Octavia RS, blijft de diesel onveranderd met 184 pk en 380 Nm. Net als vandaag valt de 2.0 TDI te combineren met een manuele zesbak of een DSG 6, met voorwielaandrijving of met vierwielaandrijving. De 2.0 TSI van de RS benzine daarentegen, volgt de evolutie van de Golf GTI. Net als die laatste wint hij 10 pk om nu te eindigen op 230 stuks. Die paarden moeten allen langs de voorwielen weg, bijgestaan door het pseudo-sperdifferentieel XDS. De nieuwe Octavia RS met benzine haalt 100 in 6,7 seconden en piekt bij 250 km/u. De prijzen zijn nog niet bekend.
Wat zegt u? Er stond eerder al eens een Octavia RS met 230 pk in de catalogus? U heeft absoluut gelijk. Dus mogen we ons ook opmaken voor een Octavia RS 245 pk. Maar één ding tegelijk.
En ook als Scout
Skoda laat na de RS ook al meteen de Scout zien. Die blijft trouw aan zijn klassieke recept: men neme een Octavia Combi, verhoogt die 3 centimeter en trekt hem een outdoor-kostuum aan. Vierwielaandrijving is natuurlijk ook beschikbaar, met een pseudo-vergrendeling van de differentiëlen aan de voor- en aan de achterbrug. De motoren blijven dezelfde: de 1.8 TSI-benzine met 180 pk en de 2.0 TDI, naar keuze met 150 pk of met 184 pk. Wel nieuw: op de TDI 150 pk zijn voortaan ook vierwielaandrijving en de DSG-zevenbak mogelijk.