De Rapid beleeft zijn wereldpremière in september in Parijs, om in de herfst gelanceerd te worden. Maar tegen dan weten we al veel meer natuurlijk. Middenklasse
Indien u van de stijl van de Rapid houdt, staan er u nog leuke momenten te wachten, want dit is de voorbode van een nieuwe designtaal bij de Tsjechische constructeur. Skoda wil benadrukken hoe weinig buitenruimte hij inneemt en hoeveel binnenruimte hij aanbiedt. Daarnaast komt veiligheid aan bod, net als de klassieke waardemeter van het merk: de verhouding prijs/kwaliteit.
We hadden het over de nieuwe tijdsgeest. Dat zit zo: Skoda biedt om te beginnen in de Rapid vijf benzinemotoren aan tegenover twee dieselkeuzes. Tot voor kort zou dat nog omgekeerd geweest zijn. Maar de echt belangrijke kentering schuilt in het feit dat we hier opnieuw met een klassieke sedan te maken hebben. In het compacte segment zijn die de jongste jaren verdrongen door vijfdeursmodellen met een hatchbackkoffer. Maar de klassieke koffers zijn populair gebleven op de Zuiderse markten en in de nieuwe groeilanden. Nu zijn ze terug, omdat de klassieke koffermodellen een statuut van traditionele waarde hebben. En in tijden van crisis grijpen we terug naar het bekende. Experts voorspellen dan ook dat deze vergeten categorie zal herrijzen en voorspellen tegen 2020 een groei met 50 procent. Er zullen dus nog constructeurs het voorbeeld van Skoda volgen. Seat, om er maar één te noemen.