Op het autosalon van Parijs stelde Skoda de Scala nog voor als een behoorlijk spectaculaire Vision RS concept. Op de sportieve RS is het nog even wachten, maar Skoda laat nu zien dat een iets bravere versie van die Vision RS ons nog steeds een behoorlijk stijlvolle Scala oplevert.
Skoda mocht het platform van de VW Polo gebruiken om een opvolger voor de Rapid te bedenken. Het merk blijft zweren bij een vijfdeurs hatchback, maar kiest voor meer vernieuwing en durf dan het met de Rapid toonde. Vooraan toont hij hoe de nieuwe generatie Skoda’s zal evolueren. Ook de Skoda-letters op de kofferklep zullen we over het hele gamma terugzien. Standaard krijgt hij led-lichten.
Klassieke motoren
De Skoda Scala is 4,36 meter lang, voor een breedte van 1,79 meter. Hij komt met een klassiek motorenpallet aan de start. Het benzine-aanbod draait rond de 1-liter driecilinder turbobenzine met 95 pk of met 115 pk en de 1.5 TSI viercilinder met 150 pk, die we kennen uit de Golf. De 1.0 krijgt ook een aardgasvariant (CNG) met 90 pk. Klassiek dieselen kan met de 1.6 TDI met 115 pk. Een plug-in hybride RS staat zo goed als vast, met 245 pk.
Grote schermen
Wie bijbetaalt, kan een digitale cockpit bestellen voor de Skoda Scala. Het is hier dat hij het grootste verschil maakt met de Rapid, die een bijzonder sober interieur had. Nu opteert Skoda duidelijk voor meer luxe, al zal een en ander wel optie zijn. Dankzij het grote digitale scherm op het dashboard (10,25 duim) kan je een erg grote navigatiekaart tussen de tellers tevoorschijn toveren. De koffer is standaard 467 liter groot, met de achterbank plat wordt dat 1.410 liter.
We zien de Skoda Scala terug op het autosalon van Brussel, waar hij zijn wereldpremière voor het grote publiek krijgt. De prijzen zijn nog niet bekend.