Met de nieuwe Superb slaat Skoda een nieuwe richting in, waarbij je meteen de vraagt stelt: is hij mooier dan een VW Passat? Met de nieuwe Superb brengt Skoda de designtaal in productie die het met de VisionC had gelanceerd. Achteraf beschouwd, was die een grote voorzet voor deze Superb.
Skoda geeft nog geen finale afmetingen vrij - die zijn voor zijn debuut in Genève binnen twee weken - maar laat wel al schieten dat de wielbasis 8 centimeter langer werd. Nog langer, en de Superb was al de koning van de binnenruimte. Vooraan is de overhang 6,1 cm korter, wat meer dynamiek geeft.
Omdat de Superb op het MQB-platform van VW wordt gebouwd - waar VW ook de Golf rond bouwt - wint Skoda plaats. De motor is nu dwarsgeplaatst, wat de inzittenden vooraan meer ruimte geeft. Achteraan stelt Skoda boud dat het in de Superb dubbel zoveel plaats aan te bieden heeft als zijn directe concurrenten. De koffer is met 625 liter nog met 30 liter toegenomen.
4WD
Vijf benzines en drie diesels staan op het menu. Bij de benzines reikt de waaier van 125 pk tot 280 pk, bij de diesels is dat 120 pk tot 190 pk. De 1.4 TSI, de 2.0 TSI en de 2.0 TDI kunnen gecombineerd worden met vierwielaandrijving. Alle motoren zijn Euro6. De Greenline stoot slechts 95 gr/km CO2 uit, wat hij onder meer dankt aan een meer aerodynamisch koetswerk en een gewichtswinst van 75 kilogram. De in de deuren geïntegreerde paraplu’s blijven behouden. In juni start hij zijn carrière.