We zouden bijna zeggen ‘gelukkig maar’, want de uiterlijke aanpassingen blijven beperkt. Toch hebben die aanpassingen wel resultaat. De Skoda Superb ziet er na zijn facelift nog wat opvallender uit en nog eleganter. Een geslaagde facelift dus.
Virtual Cockpit
Skoda heeft ook aan het interieur enkele aanpassingen gedaan. Her en der zien we een extra streepje chroom opduiken, net als een nieuwe bekleding voor de stoelen. Maar waar de Skoda Superb er pas echt op vooruitgaat, is in de technologie. De grote Skoda kan nu ook bogen op een volledig digitaal dashboard dat je kan configureren naar wens, net zoals dat bij de andere merken in de VW Groep het geval is. Daarnaast zijn intelligente full-led matrix koplampen aanwezig, en heeft hij een nieuw multimediasysteem met 9,2-duim scherm. En dat is nog niet alles.
Scout
Bij de update maakt Skoda werk van een nieuwe versie van de Super Combi. Die komt voor het eerst ook als stoere Scout. Hij ligt 1,5 centimeter hoger en heeft alle uiterlijke kenmerken van zo’n offroad-break, inclusief vierwielaandrijving. Hij komt alleen met de krachtigste motoren in het gamma: de 2.0 TDI met 190 pk en de 2.0 TSI met 272 pk.
Superb iV
De echte nieuwigheid is deze: naast de klassieke motoren (benzine: 150 pk – 272 pk, diesel: 120 pk – 190 pk) schuift Skoda ook een plug-in hybride in het gamma. Dat is de eerste van het merk. Hij heeft een 1.4 TSI-motor en een elektrische motor, die samen 218 pk biedt. Zijn 13 kWh-batterpack geeft hem een autonomie van 55 kilometer volgens de WLTP-meting. Skoda kondigt CO2-cijfers aan onder 40 g/km, maar de officiële cijfers krijgen we net als de prijzen pas dichter bij de lancering te zien: begin 2020.