Hij maakt indruk, die opvolger van de Skoda Rapid. Skoda mag het MQB A0-platform gebruiken van de VW Golf, en kan zo een iets grotere (4,35 meter) stijlvolle vijfdeurs Spaceback brengen. Hij moet met 430 liter een flinke koffer hebben, maar is niet de vervanger van de Fabia break.
Plug-in hybride
Skoda brengt er ook een sportieve RS-variant van. Er komt zowel een klassieke turbobenzine, maar ook een plug-in hybride. Die maakt gebruik van een 1.5 turbobenzine met 150 pk en een elektrische motor met 102 pk. Maximaal is die combinatie 245 pk sterk, wat de RS in 7,1 seconden aan 100 km/u brengt voor een top van 210 km/u. De 13 KwH-batterijen brengen hem 70 kilometer ver volgens de oude NEDC-meetmethode (voor een CO2-uitstoot van 33 g/km).
Nu is het nog alleen afwachten hoe de nieuwe Spaceback – de naam staat nog niet vast – er zonder al die sportieve elementen uit zal zien, en of de RS de spectaculaire gewelfde wielkasten behoudt. Het interieur geeft volgens Skoda ook al een goede indicatie naar de toekomst, met digitale tellers en uitsluitend touch screens.
Kodiaq RS
In een snelle diesel ziet Skoda weinig heil in dit segment. Maar hogerop lijkt daar wel nog ruimte voor. Zo krijgt de Kodiaq RS een 2.0 TDI met dubbele turbo, goed voor 240 pk en 500 Nm. Hij krijgt een adaptief chassis en digitale tellerpartij.