Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Bericht: Smart – Naar China

Volgens de geruchtenmolen wilde Mercedes de stekker uit Smart trekken. Maar vorige week is gebleken dat het merk een nieuwe doorstart maakt, en naar China vertrekt.

We kunnen wel zeggen dat de begingeschiedenis van Smart bewogen was. De lancering van het merk werd al verstoord door de elandtest – een uitwijkmanoeuvre bij hogere snelheden – die ook al bijna de scalp van de Mercedes A-klasse had geëist. De auto’s hadden het moeilijk om zich een publiek eigen te maken. De Roadster en de eerste ForFour waren zelfs echte mislukkingen, waarna er toch een periode aanbrak waarin het merk op kruissnelheid kwam… echter zonder potten te breken. Vandaag wegen de zware investeringen door die nodig zijn om de Smarts aan te passen aan de nieuwe veiligheids- en uitstootnormen. De financiering van Smart zag er belabberd uit.

Met Volvo en Lotus

Mercedes had volgens de geruchten zijn rekening gemaakt, en was klaar om de stekker uit Smart te trekken. Tot uiteindelijk een joint-venture de voorkeur kreeg. Die joint-venture loopt met Geely, niet alleen eigenaar van Volvo en van Lotus, maar ook aandeelhouder van Mercedes zelf.

Geely zal 50 procent van de aandelen van Smart overnemen van Mercedes. Alle nieuwe Smarts die we vanaf 2022 te zien krijgen, zullen elektrisch rijden. Ze worden door Geely en Mercedes samen ontwikkeld, maar worden in China geassembleerd. Mercedes blijft verantwoordelijk voor het design en het onderstel, Geely neemt de technologie voor zijn rekening.

Iedereen wint in theorie, want Smart krijgt zo toegang tot de grootste markt van de wereld. China smacht anderzijds naar elektrisch aangedreven stadswagens. Niets dan goed nieuws dus, behalve voor de werknemers in de Moezelstreek die nu de huidige generatie Smarts assembleren…

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer