Uit het oog, uit het hart. Het is nog maar een jaar of 3 dat het merk helemaal va de markt verdween, maar het was al een hele tijd aan het wegdeemsteren. En eerlijk, zo’n grote indruk heeft SsangYong hier niet nagelaten, daarvoor waren er wat weinig modellen en een dealernet dat het ontwikkelingsniveau van Tsjaad haalde. Het merk raakte nauwelijks bekend in België, en verdween dan ook roemloos en geruisloos. Al bleef het merk wel een kleine schare trouwe volgelingen behouden. Zelfs voor hen is deze terugkeer een verrassing, van de aangename soort.
SsangYong moeten we vooral kennen van modellen als de Korando en de Musso, robuuste 4x4’s die uitpakten met hun componenten die het merk bij Mercedes kocht. SsangYong werd in 1997 ingelijfd door Daewoo, dat in 1999 in een sfeer van schandalen failliet ging. GM redde Daewoo, maar stootte SsangYong af. De Indische groep Mahindra nam uiteindelijk het merk over. In ons land luidde het failliet van importeur Kroymans in 2009 het definitieve einde in van SsangYong op de Beneluxmarkt.
Nieuwe start
Tot nu dus. Midden september raakte bekend dat de Belgische Alcopagroep (vroeger Moorkens) het merk zal invoeren in ons land, en in enkele andere West-Europese landen. Alcopa is bij ons invoerder van Hyundai, Suzuki en Isuzu.
De uitdaging is nu snel een performant dealernet uit te bouwen voor de 4x4-specialist. Een aantal voormalige SsangYong-dealers heeft reeds aangegeven het merk opnieuw te willen verdelen. De dealers waren tevreden, de klanten ook en met de nieuwe Korando in aantocht heeft het nieuwe SsangYong alle kansen om goed uit de startblokken te schieten.