De oude waarden van de Impreza blijven behouden: vierwielaandrijving, een boxermotor en dus een bovengemiddelde wegligging.
Maar Subaru wil meer. Meer ruimte vooral, waardoor de Impreza goed 16 cm langer wordt in vierdeursvorm. Met voortaan 4,58 meter lengte komt hij ongeveer op gelijke hoogte als een vierdeurs Ford Focus. De vijfdeurs meet 4,41 meter. De wielbasis neemt met liefst 25 cm toe, wat meer binnenruimte betekent. Van de koffer weten we alleen dat de vijfdeurs 4 golfzakken aan kan, en de vierdeurs 3 stuks. Nooit gedacht dat Impreza-eigenaars zo’n verwoede golfspelers zijn.
De stijl van de nieuwe Impreza is zakelijk en een beetje emotieloos, al kunnen we dat van het Japanse Audi wel begrijpen. Aan de binnenkant lijkt de afwerkingskwaliteit er behoorlijk op vooruit te gaan, zo te oordelen aan de foto.
CVT
Voor de voorstelling in de VS, lanceert Subaru een nieuwe generatie van de 2.0 viercilinder boxer benzinemotor. Die ontwikkelt 148 pk en belooft soepeler en sneller te zijn dan de bestaande 2.5 boxer. Standaard komt hij met een handgeschakelde vijfbak, maar Subaru ontwikkelde ook een traploze CVT (continu variabele transmissie) voor de Impreza. Met die laatste geeft Subaru een normverbruik van 6,5 l/100 km op.
Diesel
Voor Europa kan Subaru natuurlijk rekenen op zijn uitstekende 2.0 boxer diesel (150 pk) en in mindere mate op de 1.5 benzine (107 pk). En natuurlijk op de WRX en WRX STi-topmodellen, al hebben we nog geen bevestiging van die laatste twee. In de VS komt hij nog dit jaar op de markt, wat doet vermoeden dat de Europese lancering voor 2012 is.