In nog slechts enkele markten bood Subaru nog een Impreza met klassieke koffer aan. Bij ons was dat zelfs uitsluitend het sportiefste model met 300 pk. De opvolger van de Impreza GT en WRX die legendarisch werden bij rallyfans, kreeg uitsluitend nog de benaming WRX STi mee.
Modulair platform
Hoewel de terugkeer van een vierdeurs Subaru Impreza bij ons makkelijk te relativeren valt, is de komst van deze auto toch bijzonder belangrijk. Dit is de eerste Subaru die op het nieuwe modulaire platform van de Japanse constructeur is gebouwd. Hiermee zal Subaru al zijn toekomstige modellen ontwikkelen. Subaru, zo al één van de sportievere keuzes op de markt, stelt dat de torsiestijfheid met 70% is toegenomen en de rolneigingen met 50% zijn teruggedrongen. Wanneer het dus echt sportief wordt - lees: STi - belooft dat eentje te worden om vooral niet te missen.
We hebben intussen uit VW’s avonturen met het modulaire platform MQB geleerd dat zowat alles mogelijk is. Opent dit dus de deuren voor een groot productoffensief van Subaru? Het is nog te vroeg om dat te zeggen, en bovendien niet zo erg aannemelijk. Subaru blijft een kleine constructeur met beperkte middelen. Anderzijds worden de ontwikkelingskosten dankzij dit platform wel serieus omlaag geduwd. Dat moet onder meer competitievere verkoopprijzen opleveren. Dat zou bijzonder goed nieuws zijn.
Boxer & AWD
Op mechanisch vlak blijft Subaru gelukkig trouw aan zijn tradities. De nieuwe Subaru Impreza krijgt eveneens een integrale vierwielaandrijving en boxermotoren. Een viercilinder met 150 pk vormt het hart van het gamma.
Subaru kondigt ook fier de komst aan van een modern multimediasysteem met veel verbindingsmogelijkheden. Hij beschikt ook over een stereocamera die de adaptieve cruise control in goede banen leidt. Daarnaast zijn er nog noodremhulp, rijvaksensor met stuurcorrectie en dodehoeksensor. Subaru voert dus een inhaalbeweging door op dat vlak.