Kleine auto’s met kleine motoren, en laat net die de jongste tijd veel aantrekkelijker geworden zijn dankzij de overheidskortingen. Het leverde de Japanse constructeur – waar Volkswagen net nog een belang in gekocht heeft - in de Belux een boerenjaar op in 2009. Waar de markt in België met meer dan 11 procent daalde, steeg het marktaandeel van Suzuki met meer dan 24 procent. ALTO
Het succes is hoofdzakelijk op het conto te schrijven van de in India geproduceerde Alto. Die neemt liefst 39 procent van de verkoop voor zijn rekening. Dankzij zijn gemiddelde CO2-uitstoot van 103 gr/km komt hij in aanmerking voor een korting van 15 procent, bovenop zijn reeds zacht prijsje van 8.699 euro (waar voor het salon nog eens 500 euro afgaat). Bovendien geeft Suzuki nog eens 5 jaar waarborg.
DACIA
Renault-dochter Dacia presteerde ook sterk. Het zag zijn verkoop in ons land stijgen met 30 procent, terwijl het in 2008 ook al een groei optekende van 78 procent. Het is duidelijk dat de Belg in een moeilijk jaar ‘value for money’ voorop stelt in zijn autokeuze.