De Suzuki Baleno meet net geen 4 meter in de lengte, wat hem een concurrent maakt van de Peugeot 208, Renault Clio en de VW Polo. Suzuki belooft echter dat hij aan de binnenkant precies een segment hoger speelt. Wat Suzuki ons op dat vlak al toonde met de Celerio, doet ons vermoeden dat het hier niet om loze beloftes gaat. We krijgen zelfs al een cijfer mee: een kofferinhoud van 355 liter, een recordcijfer in zijn klasse.
Apple CarPlay
Uiterlijk kunnen we niet zeggen dat Suzuki schoonheidsprijzen ambieert, maar hij is ook verlost van enkele vreemde trekjes die recente Suzuki’s schenen te kenmerken. Het interieur daarentegen is naar onze smaak geslaagd en aangenaam. Bovendien krijg je heel wat moderne snufjes, zoals Apple Car Play, een mirrorlink naar je smartphone, adaptieve cruise control en automatische noodremhulp.
Nieuwe motoren
De Baleno krijgt drie motorisaties mee, allen benzine en helemaal nieuw. Er is - eindelijk - een 1.0 turbobenzine driecilinder, met 110 pk, 170 Nm en 103 gr/km CO2. Je kan kiezen uit een manuele vijfbak of een automatische zesbak.
De andere motor is een 1.2 viercilinder met twee injectoren per cilinder. Hij haalt 88 pk en krijgt een mild hybride systeem mee. Niet alleen krijgt hij een start/stop-functie, maar de alternator/startmotor zal ook beperkt kunnen dienen als elektrische motor bij start en vertrek. Bij ons weten is dit een première. Het leidt er ook toe dat de Baleno 1.2 - nogmaals, een benzine - een gemiddelde CO2-uitstoot van 93 gr/km haalt. Ook hier kan je kiezen tussen een manuele vijfbak of een continu variabele transmissie (CVT).
Wanneer de ingenieurs van Suzuki even goed gewerkt hebben op de Baleno als op de S-Cross, Vitara en Celerio, dan belooft dit een lichte, zuinige en leuk sturende auto te worden. De prijs hebben we nog niet.