Want laat ons eerlijk zijn, naast de Swift is het maar dooie boel, dat Suzukigamma. Veel overtuigingskracht straalt het niet uit. Maar met de concepts die Suzuki in Genève toonde en met de snelheid waarmee de Vitara van concept tot productiewagen groeide, is de kans groot dat er beterschap op komst is.
Nieuwe platformen
iK-2 is de concept van een compacte wagen van ongeveer 4 meter lang, die zo net boven de Swift zou plaatsnemen. De iM-4 kan dan hopelijk een opvolger zijn van de Jimny. Het gaat in elk geval om twee nieuwe platformen. Suzuki belooft dat die licht zullen zijn en dynamisch. De iM-4 krijgt volgens Suzuki echte terreincapaciteiten, waarmee hij kan aanknopen bij de echte tradities van het merk. Temeer omdat de Vitara veeleer een crossover is geworden.
Nieuwe motoren
De motoringenieurs hebben zich gebogen over twee pistes die hen tevoren nauwelijks leken te interesseren: turbovoeding en elektrisch vermogen. Dat leidde tot twee nieuwe mechanieken. De iK-2 krijgt een driecilinder turbo, terwijl de iM-4 een 1.2 turbo krijgt. Beide krijgen een mild hybride systeem, met start/stop-technologie, lithium-ion batterijen en een elektrische motor die de verbrandingsmotor assisteert. Geen echte hybride dus, maar dit moet wel leiden tot zuiniger motoren.
Het is nog wachten tot 2016 voor we zien wat dat in de werkelijkheid voor fraais gaat geven. Maar we verkeren alvast in blijde verwachting.