Dat Suzuki weinig reden zag om veel aan het uiterlijk van de Swift te veranderen, heeft zo zijn reden. Zelden werd een Suzuki zo enthousiast onthaald als de uittredende Swift. Als de Japanse Mini, werd hij alom bejubeld.
Grille en koplampen wijzigden lichtjes, en in afmetingen is hij een beetje gegroeid. Met 3,85 meter lengte doet hij er 9 cm bij en in de hoogte 1 centimeter. Ook de wielbasis neemt toe met 5 centimeter. Hij kreeg iets meer spoorbreedte toebemeten, wat een betere wegligging zou moeten opleveren.
Door het gebruik van hoogwaardig staal werd het koetswerk lichter en stijver. Suzuki benadrukt sterk dat het heeft gesleuteld aan de wegligging, we zijn dus bijzonder benieuwd of de Swift nu daadwerkelijk kan uitgroeien tot een budget-Mini Cooper.
Beide motoren zijn gloednieuw. De 1.2 benzine met 93 pk en 118 Nm is een evolutie van de bestaande 1.3. Hij beschikt over variabele in- en uitlaatkleptiming. Van 5,8 l/100 km daalt het verbruik volgens Suzuki nu naar 5,0 l/100 (CO2: 116 gr/km). Vooral de daling in de CO2-uitstoot is spectaculair. Op een gram na, komt deze benzine in aanmerking voor overheidskorting.
De 1.3 commain rail turbodiesel ziet zijn verbruik dalen van 4,5 l/100 tot 4,2 l/100 km. Dankzij zijn CO2-uitstoot van 109 gr/km, mag er van de Staat 3% van de prijs af. In de herfst van dit jaar begint zijn carrière op de Europese markten.