Ten eerste is duidelijk dat de nieuwe Swift niet tot het soort van Suzuki’s behoort waarvan je je afvraagt wat voor pillen het designteam geslikt heeft vooraleer ze een wit blad onder ogen kregen. Op het eerste gezicht lijkt de Swift lief. Niet echt sexy, maar wel lief. En met een verzorgd interieur.
Heartect
Ten tweede betekent de komst van een nieuwe Swift dat het volledige gamma nu ‘nieuwe generatie’ is, en dat de stadswagen hiermee ook kan profiteren van de jongste evoluties van het merk. Waarbij het ultralichte onderstel Heartect, dat al wonderen verricht in de SX4 en de Baleno. De nieuwe Suzuki Swift is aangekondigd met een gewicht van 840 kilogram, wat flink wat plezier belooft.
Motoren
Vooraan neemt een nieuwe generatie motoren plaats, waarbij de 1.2 benzine viercilinder met 90 pk die ons al overtuigde in de Ignis, maar vooral de geniale 1.0 driecilinder met 110 pk die we in de Baleno al erg leuk vonden. De 1.2 ‘light hybride’ staat in Japan op het menu, maar we weten nog niet of Suzuki hem ook hier brengt. Of dat de importeur hem net als in de Ignis links laat liggen voor de Belgische markt.
Met wat we hier dus te weten komen en met de recente contacten met Suzuki in gedachten die ons overtuigden over de verbeterde dynamische kwaliteiten, genereuze motoren, lager verbruik, kijken we nu al ongeduldig uit naar het moment waarop we achter het stuur kunnen kruipen van de nieuwe Swift. En we kunnen misschien ook al beginnen dromen van een Swift Sport met de 1.4 turbo uit de Vitara S…