Tesla heeft eindelijk zijn Model 3 onthuld, zoals de naam aangeeft het derde model in Tesla’s gamma en het goedkoopste bovendien.
Zes seconden
Net als de Model S en de Model X is ook de Tesla Model 3 een volledig elektrische auto, met batterijpack in de vloer ingewerkt tussen de wielen. Hij is een maatje kleiner dan de Model S en speelt op het niveau van de Audi A4 en diens concurrenten. Volgens Tesla zal het basisaanbod reeds goed zijn voor een rijbereik van goed 350 kilometer, wat iets minder is dan de Model S. Over de motor zijn nog geen gegevens bekend, maar Tesla belooft een sprint naar 100 km/u in ongeveer zes seconden. Dat maakt hem alvast sneller dan de meeste TDI’s, wat ongetwijfeld Tesla’s bedoeling was.
Van het interieur hebben we alleen nog maar dit beeld te pakken. Het toont een lege boordplank met één groot bedieningsscherm. Dat staat horizontaal opgesteld, in tegenstelling tot dat in de Tesla Model S.
Gigafactory
Op meer informatie is het wachten, ook voor de klanten die een bestelling geplaatst hebben. Teslabaas Elon Musk verwacht een productie van 500.000 wagens per jaar in de Fremontfabriek in de Verenigde Staten. Daarvoor heeft Tesla alle tot nu beschikbare capaciteit aan lithium-ionbatterijen nodig die je nu wereldwijd kan vinden. Tesla’s eigen Gigafactory batterijenfabriek in Nevada moet daar soelaas bieden. Volgens Musk zal die het lithium batterijaanbod wereldwijd verdubbelen. Je krijgt dus twee kampen in de elektrische auto’s: aan de ene kant Tesla, aan de andere kant alle anderen.
In 2017 op de markt
Zoals beloofd zet Tesla de Model 3 in de markt aan 35.000 dollar. Dat leidde meteen tot wachtrijen bij de Tesla dealers. In de eerste uren zijn al meer dan 100.000 bestellingen genoteerd voor een vijfzits elektrische auto die pas laat in 2017 op de markt komt. De Europese prijs is nog niet bekend, maar zal vermoedelijk ook rond 35.000 euro schommelen. Daar krijg je wel nog premies en belastingaftrek bij.
Tesla stelt dat de hier gecommuniceerde gegevens de basisreferentie worden, en dat er mits bijbetaling ook krachtiger modellen komen die verder kunnen rijden. Laden kan onder meer aan Tesla’s eigen superlaadpalen, een netwerk dat nog verder wordt uitgebouwd.