Het ongeval dateert al van oktober vorig jaar. Toen botste een jonge bestuurster van 19 jaar in een werfzone op de snelweg aan de Pians-tunnel (Tirol) op een betonblok. Haar Tesla Model S vloog in brand bij de impact, maar de vrouw kon ongedeerd ontsnappen.
Geen gewone brand
Een elektrische auto blussen is een minder eenvoudige klus dan het vuur doven in een gewone auto. De temperatuur in de brandende batterijcellen speelt een rol, maar er is ook de complexiteit van het elektrisch netwerk dat het vuur kan voeden. Bovendien stoten brandende batterijen een pak giftige stoffen af (zuren, stikstofoxiden, koper, cobalt, lithium,…).
Tesla heeft daarom een gids opgesteld die als leidraad moet dienen voor de hulpdiensten, en die duidelijk voorschrijft welke procedure best wordt gevolgd. Daarbij zijn grote hoeveelheden bluswater vereist om de batterijen af te koelen, en zijn zuurstofmaskers noodzakelijk. Ook moet de algemene voeding op een bepaalde plek in de auto worden afgesloten. Allemaal punten die het Oostenrijkse brandweerkorps ook wel leek te kennen. Behalve eentje dan: een thermische camera gebruiken om de hitte van de batterijen in de gaten te houden. De brand raakte uiteindelijk wel onder controle en vermoedelijk is ook Tesla’s laatste punt bekeken: de auto 48 uur in quarantaine plaatsen, omdat de brand opnieuw kan opflakkeren.
Maatregelen
Hiermee willen we alleen duiden dat een brand in een elektrisch voertuig complex is, niet dat ze gevaarlijk zijn. De beelden van deze brand maken ook duidelijk dat alleen de voorkant van de auto in brand vliegt, terwijl de hele vloerplaat uit batterijcellen bestaat. Dit is al een teken dat Tesla’s maatregelen werken om uitbreiding van het vuur tegen te gaan.
Maar nu dus het antwoord: er zijn 35 brandweermannen nodig om één Tesla in vuur en vlam te blussen. Dat is al een flink deel van de kazerne.