Eigenlijk was hij ons al in 2014 beloofd, maar uiteindelijk moeten we dus twee jaar langer wachten op de Tesla Model X. Alleen, nu is er geen ontkomen meer aan. Wat u hier ziet, is de enige echte elektrische SUV zoals Tesla hem zal brengen.
Vleugeldeuren
Bij de zaken die hem ‚geen auto zoals een andere’ maken, pikken we er de vleugeldeuren uit. Elon Musk, de patron van Tesla, was naar verluidt de drijvende kracht achter die optie, die het de ingenieurs verre van gemakkelijk maakte. Naar verluidt gaven ze moeilijkheden om een stevige koetswerkstijfheid te verzekeren. Bijkomend probleem, op een reeds zware elektrische auto kan je maar moeilijk nog meer staal toevoegen om de stijfheid te verbeteren. De ingenieurs hebben oplossingen moeten zoeken om aan de wensen van de baas tegemoet te komen. En die wilde geen compromis op autonomie.
2,2 ton
De Tesla Model X weegt 2,4 ton, maar kan wel 2,2 ton trekken. Op zich zijn dit normale cijfers binnen de SUV-wereld, maar voor een elektrische auto zijn ze eigenlijk ongezien. Daarbij stelt Tesla voorop dat de Model X 100 haalt in - afhankelijk van de versie - 3,8 tot 4,2 seconden. Zijn top bedraagt 250 km/u en hij komt 400 tot 415 kilometer ver op één batterijlading. Aan een Tesla supercharger kan je hem in 30 minuten voltanken.
De Model X gebruikt dezelfde technische basis als de Model S met vierwielaandrijving. In de Model X 90D leveren de beide elektrische motoren aan de vooras en aan de achteras elk 262 pk. Bij de P90D is dat 262 pk vooraan en 508 pk achteraan. De basisprijs is 132.000 dollar, wat omgerekend op 117.000 euro zou neerkomen.
Wanneer je rekening houdt met de huidige populariteit van het merk en van dit segment, en weet dat de eerste concurrent - Audi met zijn elektrische SUV - pas ten vroegste in 2018 klaar is, en als je weet dat de fiscus dit soort rijkemensen-ecologie met plezier steunt, dan lijkt Tesla eindelijk klaar om winst te beginnen boeken. Wait and see…