Elon Musk, de man die PayPal mee hielp lanceren en zijn fortuin onder meer in elektrische Tesla’s injecteerde, mocht de eerste exemplaren van de S overhandigen aan klanten in de Teslafabriek in Fremont in Californië.
Met de S komt Tesla zijn graantje meepikken in het segment waar de Mercedes E-klasse heerst. Overigens lijkt hij in profiel hard op de Jaguar XF. Tesla wil dezelfde dynamische zakenman aan zich binden, maar dan met ecologische argumenten. En economische aspecten ook natuurlijk. De S is volledig aftrekbaar.
Hij heeft dan ook geen verbrandingsmotor, maar een keuze aan batterijen. Zo is hij te bestellen met ofwel een batterijpack van 40 kWu, een van 60 kWu of een van 85 kWu. Het rijbereik bedraagt in dat laatste geval officieel 480 kilometer, wat eindelijk voldoende moet zijn om de rijbereikangst naar het achterplan te schuiven. Met de 40 kWu standaard, is dat 255 kilometer.
Midden 2013
In de VS kost hij 57.800 dollar, de prijs bij ons moet nog bekend worden gemaakt maar zal volgens een Tesla-woordvoerder in de buurt liggen van wat Audi vraagt voor een A7 en Mercedes voor een CLS. Eentje reserveren betekent een voorschot van 4.000 euro ophoesten. Tesla beweert dat het al 10.000 reservaties binnen heeft, terwijl de fabriek dit jaar nog 5.000 stuks moet bouwen. Even geduld zal dus nodig zijn. De eerste Europese exemplaren zijn voor 2013 gepland. Op volle toeren wil Tesla jaarlijks 20.000 exemplaren van zijn S kunnen leveren. Tesla heeft momenteel eigen 'stores' in Parijs en in Eindhoven (Nederland), maar zoekt nog uit te breiden.