Het recept is identiek aan dat van de Disco Volante, die Touring opnieuw creëerde op basis van de Alfa Romeo 8C.
Ook hier ondergaat de Ferrari F12 het op het eerste gezicht gruwelijke lot van donorauto. Het koetswerk verdwijnt, alleen de mechaniek mag blijven. Maar eens de aluminiumkunstenaars van Touring hebben getoond tot wat zij in staat zijn, snap je waarom een F12 opofferen een goede zaak kan zijn. De 6.3 V12 met 740 pk mag wel blijven.
166 MM
Het citaat van Agnelli is om meer dan één reden van toepassing. Agnelli was zelf eigenaar van een Ferrari 166 MM, met Touring koetswerk. Wie de geschiedenis van de Scuderia wat kent, weet dat Enzo Ferrari vooral gefocust was op een uitstekende motor bouwen, en het koetswerk wat graag uitbesteedde aan één van de vele Italiaanse carrozzeria’s.
De Berlinetta Lusso komt uit de pen gekropen van onze landgenoot Louis de Fabribeckers. De unieke kleur - Azzuro Niourlague, of de Middellandse Zee op een zonnige en winderige dag - zet zijn sierlijk profiel alleen maar meer in de verf.
Vijf stuks
Als een echte ‚fuori serie’ voorziet Touring slechts in vijf exemplaren. De prijs is op aanvraag, maar wanneer je weet dat je al tegen meer dan 5.000 werkuren aankijkt om het aluminium koetswerk in vorm te hameren, dan besef je wel dat zoveel exclusiviteit een hoog prijskaartje draagt. Net als de Aston Martin DBS van Zagato die we hier al even mochten proeven, doet deze Berlinetta Lusso ons dromen van een toekomst als Lottomiljonair.