Niets te vroeg dat we Toyota zien opduiken in het segment van de compacte crossover, zowat het hipste segment van het moment. Alleen, voor Toyota is dit eigenlijk al een comeback, want het merk waagde al een eerste poging met de Urban Cruiser. Een weinig overtuigende poging. Dit keer zou het wel eens anders kunnen lopen.
Coupé
Eerst en vooral omdat sinds de Urban Cruiser er heel wat veranderd is in de designafdeling bij Toyota. De Toyota C-HR past perfect in de jongste lijn van de constructeur met een opvallend design dat heel wat verleidingskracht heeft. Zijn coupéprofiel past bovendien bijzonder goed bij zijn compacte afmetingen.
De C-HR is ontwikkeld met de Europese markt in gedachten. Hij rust op Toyota’s nieuwe modulaire platform. Toyota belooft een dynamische wegligging. Grote baas Akio Toyoda had eerder al beloofd dat Toyota en Lexus wat meer gepassioneerd zouden overkomen. Dat dit nog niet overal lukt, mochten we nog merken in onze recente test van de Toyota Rav4 hybride.
Prius
Onder de motorkap treffen we mechaniek aan die op het eerste gezicht niet echt veel fun doet vermoeden. Er komt een 1.2 turbobenzine viercilinder met 116 pk die we nog niet kennen. We geven hem dus nog het voordeel van de twijfel. Maar hij krijgt ook een hybride variant, met de techniek uit de Prius. Dat wil zeggen een 1.8 benzine die bijstand krijgt van een elektrische motor, een combinatie die maximaal 122 pk geeft. Gehomologeerd met een CO2-uitstaat van 90 gr/km. Maar dynamisch? Soit, we zullen zien. De lancering kreeg nog geen datum, de prijzen liggen nog niet vast.