Sinds 24 maart en dat tot begin juni zijn tien i-Roads toevertrouwd aan een panel van twintig personen. Daarin zetelen zowel experts uit de industrie, als de meest gewone burgers. Zij mogen de i-Road naar hartelust gebruiken voor hun dagelijkse verplaatsingen. Toyota plukt daaruit de data die het merk nodig heeft voor de verdere ontwikkeling. Het gaat dan om gebruiksgemak, rij-ervaringen en de invloed die de auto heeft om al dan niet te kiezen voor een bepaald traject.
Twizy minder eenzaam?
Toyota reed de i-Road voor het eerst op het Autosalon van Genève in 2013 voor. Net als de Twizy van Renault is hij een volledig elektrische auto, die volledig op de stad is aangewezen. Hij haalt maximaal 45 km/u en kan slechts aan één persoon plaats bieden. Wel lijkt Toyota aan een passagiersplek achter de bestuurder te denken. Net als in de Twizy lijkt Toyota veel nadruk te leggen op het rijplezier. Met twee wielen vooraan en één achteraan gedraagt de i-Road zich als een Piaggo MP3 in de bochten. Hij helt over in het bochtenwerk. We hebben lang geleden zo eens de Carver One kunnen testen, die hetzelfde deed. Maar gezeten in een stoel en niet op een zadel, en met een echt stuur in de handen, belooft het alvast heel wat sensaties.
Op dit moment blijft de i-Road een concept. Maar er wordt gefluisterd dat naast de tests in Tokio, Toyota ook een hele reeks testvoertuigen in Grenoble wil onderbrengen binnen enkele maanden. Een eerste stap naar de verkoop?