De Toyota Yaris is enigszins ironisch de meest geproduceerde auto… van Frankrijk. In het midden van zijn carrière krijgt hij de traditionele opfrisbeurt. Eigenlijk zelfs al de tweede, want in 2014 – twee jaar na zijn lancering – poetste Toyota de neus van de Yaris al eens op.
Twee tonen
Uiterlijk zijn de verschillen misschien niet spectaculair, maar ze vallen wel op. Zo is de neus prominenter en niet meer zwart met een chroom randje maar in carrosseriekleur. Ook de achterlichtblokken zijn groter geworden. Het kleurenpallet wordt uitgebreid, en vooral: de twee tonen koetswerkkleur duikt nu ook in de gewone catalogus op en niet alleen bij de speciale reeksen. Toyota biedt ook meer opties aan om het interieur persoonlijk op smaak te brengen, we zien ook nieuwe tellerpartijen.
Meer standaard veiligheid
De nieuwe Yaris krijgt voortaan standaard het Toyota Safety Sense-pack. Daarbij zitten automatische noodremhulp, automatisch geregeld lichte en rijvaksensoren inbegrepen. Bij de duurdere afwerkingen gooit Toyota daar nog verkeersbordherkenning tegenaan.
Onder de motorkap zien we twee vernieuwingen. De 1.3 – die op leeftijd was gekomen – wordt vervangen door een nieuw 1.5-blok met 111 pk, 15 procent zuiniger. De andere aanpassing is voor de hybride, die Toyota wijzigde met het oog op meer comfort. En dan is er ook nog dit.
WRC
Enkele weken geleden bevestigde Toyota dat er opnieuw een sportieve versie van de Yaris zit aan te komen, dat hadden we al niet meer gezien sinds de bescheiden maar o zo leuke Yaris TS uit de eerste generatie. Nu Toyota zijn terugkeer in het WRC viert met de Yaris, moet dat engagement ondersteund worden met een sportieve Yaris… met 210 pk… op zijn minst. Ter herinnering: de GT86 coupé die recent een update kreeg, heeft er slechts 205. Amai!