Wanneer heeft u deze Triumph Bond gekocht?
Hugo Schaap: ‘Ik ben nogal onrustig van aard en wil al gauw iets anders. De eerste was een Triumph Herald cabrio, en toen die klaar was kwam er een MG Midget in de plaats. De Bond – een Equipe GT 4S – heb ik vorig jaar in Frankrijk gekocht. Hij zag er redelijk slecht uit, maar het is een bijzondere auto. Triumph heeft er slechts 1634 van gemaakt, waarvan je slechts een minderheid met het stuur links zal vinden. Deze is steeds een Franse auto geweest, ik heb hem in het Noorden van Frankrijk gevonden. De vorige eigenaar was aan de restauratie begonnen, maar had hem niet goed ineen gezet. Er ontbraken koplampen en de rozetten van de wielen.’
Waarom hebt u hem gekocht?
‘Zonder specifieke reden, maar ik voelde het gewoon kriebelen toen ik hem zag. Het is gewoon een bijzonder model dat je maar weinig ziet. Hij is met een aparte motor uitgerust, een 1.100 cc met dubbele carburatoren in plaats van de gebruikelijke 1.300. De 1.100 liep niet lekker meer en kwam nauwelijks nog boven 80 km/u uit. De vorige eigenaar is nooit tot een revisie gekomen, maar heeft in de plaats de 1.300 motor gemonteerd. Maar die 1.100 is er dus nog wel, voor wie zin heeft in een uitdaging.’
Waarom moet hij weg?
‘Hij moet niet absoluut weg. Maar ik heb thuis maar ruimte voor één auto. Ik heb zin gekregen om nog eens een Morris Minor cabrio aan te pakken. Zo eentje heb ik al eens onder handen genomen, en onder meer omgebouwd van rechts- naar linksgestuurd. 2,5 jaar zijn we er mee bezig geweest.’
Wat is uw beste herinnering aan deze wagen?
‘Bij mij heeft hij nooit gereden, maar alle papieren zijn aanwezig. Voor mij begint de uitdaging wanneer ik een onvolledige auto heb, zoals hier het geval was. Geen rubbers op de handrem, dan kan de zoektocht langs Ebay beginnen. Het handboek was niet aanwezig, maar via de Triumph club in Engeland kon ik een kopie bemachtigen. De ontbrekende rozetten heb ik in een catalogus gevonden. Er is altijd wel een uitdaging en daar is het mij om te doen.’
Welke ideale koper hebt u in gedachten?
‘De Bond staat mooi nu, maar niet perfect. De basis is die van een Triumph Herald, net als de deuren. Maar de rest van de carrosserie is uit kunststof gecreëerd. Het is een moeilijk werkje om de verf daarop glanzend en glad te spuiten. Er zit nog hier en daar een doffe plek in. Bovendien hebben de mensen van de Triumph club in hun archieven ontdekt dat hij oorspronkelijk in marineblauw op de weg is gekomen. Misschien is dat nog een uitdaging voor iemand die een echt perfecte Bond wil.’
Triumph Bond Equipe GT4S
1966
1.300 cc, vier-in-lijn
63 pk
Prijs: 7.500 euro
De advertentie vindt u hier