“Dit zal voor sommigen een enorme schok zijn. Een aangepaste autofiscaliteit is een noodzaak”, stelt Milieuminister Carlo Di Antonio (CDH) aan de krant L’Echo. Het klopt dat de Waalse overheid verder gaat dan de andere Belgische regeringen in de strijd om propere lucht. Maar is dit wel zo verregaand als je op het eerste gezicht denkt?
Minstens 17 jaar oud
Om te beginnen: dit is een voorstel van een regering aan het einde van haar legislatuur. Het is niet gezegd dat de wet nog deze legislatuur – voor mei 2019 – gestemd raakt. Bovendien: is dit wel zo’n revolutionair voorstel? De Waalse regering stelt voor om vanaf 2026 alleen nog Euro5-motoren en nieuwer toe te laten. De Euro5-norm werd in oktober 2009 van kracht. Het gaat dus om auto’s die in 2026 minstens 17 jaar oud zullen zijn.
Uitzonderingen
Bovendien zijn er nu al uitzonderingen voorzien. Wie voor 1 januari 2019 een auto heeft gekocht die minstens aan de Euro4-norm voldoet, wordt vrijgesteld omdat “die koper onmogelijk op de hoogte kon zijn van de intenties van de regering”, aldus Di Antonio. En ook voor oldtimers en youngtimers lijkt er een regeling in de maak te zijn, want wie jaarlijks minder dan 3.000 kilometer op de teller zet, mag blijven rijden. Rest nog de vraag hoe dit gereguleerd wordt, en hoe de fiscaliteit waarnaar Di Antonio verwijst er zal uitzien. Om nog maar te zwijgen over verdere afstemming tussen de gewesten.
In 2028 zal het verbod uitgebreid worden naar auto’s die niet aan de Euro6-norm voldoen. Dat gaat dan over auto’s die op dat moment minstens 15 jaar oud zullen zijn. Over fiscale stimuli om je oude auto in te ruilen voor een jonger of milieuvriendelijker exemplaar, rept de Waalse regering vooralsnog niet. En ook opvallend: het verbod geldt alleen voor personenwagens, niet voor bestel- en vrachtwagens.