De inzet lijkt krankzinnig, maar is het niet. Het vorige record staat ook op naam van een Ferrari 250 GTO die in 2014 voor 32,9 miljoen euro van eigenaar wisselde. Bovendien schafte recent WeatherTech-eigenaar David MacNeil zich onlangs nog een 250 GTO aan voor naar verluidt 60,6 miljoen euro. Maar hier ging het om een privé-transactie, geen veilingrecord. Dergelijke transacties blijven meestal onder de radar, maar het geeft wel aan dat er vaak onderling veel hogere prijzen betaald worden dan we op veilingen zien.
Waarom de 250 GTO?
RM Sotheby’s pakt voor de veiling in Monterey (24-25 augustus) in Californië uit met de ene na de andere topper. Maar het mag verbazen dat RM voor een Ford GT40 die derde werd in de 24 van Le Mans in 1966 ‘slechts’ 14 miljoen euro denkt op te halen, terwijl deze Ferrari meer dan het dubbele moet kosten. Wat maakt de Ferrari 250 GTO dan zoveel specialer?
Om te beginnen: omdat hij een Ferrari is natuurlijk. En daarnaast is er zijn zeldzaamheid. De 250 GTO is mythisch door zijn vorm, zijn prestaties in races her en der, en door het feit dat er slechts 36 productie-exemplaren gebouwd zijn.
Die 36 bestaan nog allemaal, wat maakt dat hun historiek relatief makkelijk te traceren is. Bovendien zijn er steeds meer gefortuneerde verzamelaars die nog geen 250 GTO hebben dan er GTO’s in omloop zijn. De huidige eigenaar van deze 250 GTO had hem bijvoorbeeld bijna twintig jaar in zijn bezit. Het maakt de claim aannemelijk van Ferrari-specialist DK Engineering; dat we binnen enkele jaren prijzen van 100 miljoen en meer voor een 250 GTO mogen verwachten.
En deze?
Van alle Ferrari 250 GTO’s is dit dan nog eens een heel bijzondere. Dit is een Series 1
Vervolgens won Edoardo Lualdi-Gabardi er datzelfde jaar nog het Italiaans GT-kampioenschap mee, met 9 overwinningen in 10 races en één tweede plaats. In 1963 verkocht Lualdi-Gabardi zijn GTO aan Gianni Bulgari – jawel, die Bulgari – die er in 1963 zijn klasse mee won in de Targa Florio. Ook in 1964 was deze GTO klassewinnaar in de Targa Florio. Hij verkaste vervolgens van verzamelaar naar verzamelaar, tot hij in 2000 bij Microsoft software-tovenaar Greg Whitten terecht kwam. Die racete er nog regelmatig mee. Opvallend genoeg, nog steeds met de originele motor en versnellingsbak. 3414 GT is nooit gecrasht. En om maar een idee te geven van de zeldzaamheid: dit is nog maar de derde keer sinds 2000 dat een Ferrari 250 GTO publiek te koop wordt aangeboden.