Het ernstige zakenblad The Economist publiceerde een studie van het al even ernstige onderzoeksbureau Sanford C. Bernstein & Co. De studie onderzocht welke auto’s de constructeurs het meeste geld hebben gekost. Een studie die pijn deed in sommige directiekamers.
4.617.500 euro
Dat hebt u goed gelezen. Er is hier geen punt of komma verkeerd gezet. Maar dit is de som die de VW-groep verliest op elke verkochte Bugatti Veyron. Nochtans, met een prijskaartje van 1,5 miljoen euro gaat hij niet bepaald goedkoop de deur uit. Pijnlijk. Tot vandaag wordt het totale verlies op het Veyron-project al op 1,7 miljoen euro geschat.
Wel is het zo dat Ferdinand Piëch, de verdediger van de Veyron, nooit gezegd heeft dat Bugatti winst moest maken in zijn groep. Hij wilde het ultieme bewijs van het technisch vernuft van de VW-groep etaleren, wat het ook mocht kosten.
Of ook de Volkswagen Phaeton eenzelfde gat in de kas mocht boren, is niet geweten. Toch is deze uitstekende, maar weinig geliefde limousine van VW eveneens een verliespost. Elke auto kost VW 28.100 euro. Het totaalverlies wordt al berekend op bijna 2 miljard euro.
Ook de kleintjes
Het zijn niet alleen luxewagens die verlies maken. Vaak zijn de redenen heel divers: geflopt design, te optimistische verkoopsprognoses, slechte positionering, er zijn zoveel oorzaken. Zo herinneren we ons de Fiat Stilo (2001-2009), die de Golf van zijn troon zou stoten. Fiat was daar echt van overtuigd en gooide er heel wat geld tegenaan. Alleen volgde de verkoop niet. Het resultaat: een verlies van 2.370 euro per auto. Ook hier zou het totaalverlies bijna 2 miljard euro bedragen.
We kunnen ook nog de Peugeot 1007 vernoemen, die per exemplaar meer kostte aan Peugeot (15.380 euro, 1,9 miljard euro verlies) dan wat de concessiehouder als verkoopprijs kon vragen. Er is nog de Renault Vel Satis (18.710 euro, 1,2 miljard euro) en ook Audi’s eerste uitstap in het compacte segment met de te futuristische A2 (7.530 euro, 1,33 miljard euro).
3,35 miljard
Maar de allerduurste vogel is wel de kleinste auto op de markt: de Smart fortwo. Met zijn ontwikkelingskosten, de bouw van een nieuwe fabriek, geen enkel gemeenschappelijk onderdeel met andere auto’s en een nieuw dealernet, verloor Mercedes op de eerste generatie Smarts 4.470 euro per wagen. In totaal liep het verlies op tot 3,35 miljard euro.
De volledige top-10 vindt u hier. Volgens Sanford C. Bernstein zou het wel eens kunnen dat de lijst binnenkort een update moet krijgen met flink wat geflopte elektrische auto’s.