Het nieuws komt van het Duitse vaktijdschrift ‘Automobil Industrie’: onderdelenproducent Continental werkt hard om de voordelen van pompverstuivers te verbeteren en de nadelen weg te werken. De ‘Pümpeduse’ was in 1998 het Duitse antwoord op de Italiaanse common rail (1997). Maar de pompverstuivers bleken hoge herstelkosten en lawaai als voornaamste minpunten mee te druigen, en struikelden uiteindelijk over de strengere uitstootnormen.
Verschil
Waar een common rail de brandstofdruk gelijk houdt in de hele inspuitingsrail voor alle cilinders, kan de pompverstuiver per cilinder een gepaste inspuitdruk geven. In de praktijk bleken de pompverstuivers lekker krachtig en bijzonder spaarzaam, maar de Euro 5-uitstootnormen werden hen fataal.
Tot nu, met Euro 6 aan de horizon. Continental zou nu omzeggens klaar zijn met een voor middenklassers betaalbare pompverstuivertechniek, die aan de Euro 6-norm beantwoordt. Het verbruik zou nog 9 to 15 procent omlaag kunnen, en uit de uitlaat zouden nog nauwelijks partikels en stikstofoxiden ontsnappen. Al in 2012 zouden volgens ‘Automobil Industrie’ opnieuw pompverstuiver diesel VW’s van de band kunnen rollen.