Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Bericht: Volkswagen – Keert de pompverstuiver terug?

VW en Audi hebben nog maar net de kletterende pompverstuivers ingeruild voor common rail. Maar in de schaduw werkt de ‘Pümpeduse’ aan een comeback.

Het nieuws komt van het Duitse vaktijdschrift ‘Automobil Industrie’: onderdelenproducent Continental werkt hard om de voordelen van pompverstuivers te verbeteren en de nadelen weg te werken. De ‘Pümpeduse’ was in 1998 het Duitse antwoord op de Italiaanse common rail (1997). Maar de pompverstuivers bleken hoge herstelkosten en lawaai als voornaamste minpunten mee te druigen, en struikelden uiteindelijk over de strengere uitstootnormen.

Verschil

Waar een common rail de brandstofdruk gelijk houdt in de hele inspuitingsrail voor alle cilinders, kan de pompverstuiver per cilinder een gepaste inspuitdruk geven. In de praktijk bleken de pompverstuivers lekker krachtig en bijzonder spaarzaam, maar de Euro 5-uitstootnormen werden hen fataal.

Tot nu, met Euro 6 aan de horizon. Continental zou nu omzeggens klaar zijn met een voor middenklassers betaalbare pompverstuivertechniek, die aan de Euro 6-norm beantwoordt. Het verbruik zou nog 9 to 15 procent omlaag kunnen, en uit de uitlaat zouden nog nauwelijks partikels en stikstofoxiden ontsnappen. Al in 2012 zouden volgens ‘Automobil Industrie’ opnieuw pompverstuiver diesel VW’s van de band kunnen rollen.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

1 BUGATTI W16 Mistral World Record

453.9 km/u: Deze Bugatti is de snelste cabrio ter wereld

Autonieuws
BMW-iX3-2025-Neue-Klasse-Front

Exclusief: Dit is de nieuwe BMW iX3 (2025)

Autonieuws
Research

9 Gebruikte winterauto's voor minder dan 10.000 euro

Autonieuws
Ontdek meer