De Passat CC was al een erg knappe vierdeurscoupé, met de Arteon wil VW nog een beetje meer stijl in het gamma injecteren. De naam verwijst volgens VW met ‘Art’ naar kunst, terwijl het ‘Eon’-deel op premium-ambities wijst.
Nou, dat kan wel zijn. Wij vinden hem gewoon ontzettend knap. Hij krijgt standaard led-koplampen en hij beschikt over vijf zitplaatsen en een erg ruime (hatchback)koffer: van 563 liter tot 1.557 liter maximaal. Hij krijgt het MQB-platform dat we ook terugvinden onder de Passat, de Tiguan en ook… de Golf.
Motoren
De VW Arteon is 4,8 meter lang, en heeft een wielbasis van 2,84 meter waardoor hij volgens VW het meeste beenruimte in zijn segment kan aanbieden. Hij krijgt de nieuwe 1.5 TSI benzinemotor met 150 pk als instapper. De andere viercilinders zijn de 190 pk sterke 2.0 TSI en de 150 en 190 pk 2.0 TDI. Er is ook een versie met 240 pk van de 2.0 TDI. Zowel voor- als vierwielaandrijving staan op het menu. Olie wisselen moet pas om de 2 jaar (of 30.000 kilometer), een groot onderhoud om de drie jaar (60.000 kilometer).
Cruise
Het knappe digitale dashboard (active info display) is een optie, net als adaptieve cruise-control die rekening houdt met navigatiegegevens en verkeersborden.
Midden juni start de verkoop, maar de prijs is nog niet bekend. In Europa is hij VW’s grootste berline. In China komt er nog een maatje groter: de Phideon.